Laboratorium Przyszłości
CODE WEEK 2025 w Laboratoriach Przyszłości 🤖💻
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie korzystali z pomocy zakupionych w programie Laboratoria Przyszłości.
Podczas zajęć programowali i kodowali, pracowali z klockami edukacyjnymi, korzystali z tablicy interaktywnej oraz rozwiązywali różnorodne zadania logiczne. 🧩✨
Informatyka z klockami SkriKit
Na lekcjach informatyki uczniowie tworzyli konstrukcje z klocków SkriLab, ucząc się poprzez zabawę i rozwijając umiejętności logicznego myślenia.
Uczniowie klas IV–VIII wzięli udział w zajęciach w ramach Godziny Kodowania na platformie Code.org.pl Była to świetna okazja do nauki programowania w formie zabawy.
Podczas zajęć informatyki uczniowie klas 6 i 8 projektowali w aplikacji Tinkercad breloki do kluczy z motywem naszej szkoły. Uczniowie wykazali się kreatywnością i umiejętnością pracy w programie do projektowania 3D. Spośród wszystkich prac wybrano najlepszy projekt, który został wydrukowany na drukarce 3D. Gotowe breloki cieszą się dużym zainteresowaniem i są wspaniałą pamiątką wykonaną przez naszych uczniów.
Podczas zajęć z wykorzystaniem edukacyjnych klocków konstrukcyjnych SkriKit, uczniowie klasy 6 rozwijali swoją wyobraźnię przestrzenną i umiejętności manualne. Samodzielne składanie konstrukcji to nie tylko świetna zabawa, ale także doskonały trening koncentracji, planowania i organizacji pracy. Nauka przez tworzenie? Tak, to działa!
=Łamigłówka dla ucznia= Na zajęciach wykorzystaliśmy drukarkę 3D, aby stworzyć specjalne klocki logiczne w pięciu częściach. Po ich poprawnym złożeniu powstawała kostka – sześcian! 🔲 Uczniowie, którzy szybciej kończyli swoje zadania, mogli ćwiczyć logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną i zręczność manualną, układając te unikalne konstrukcje. To świetny sposób na naukę i zabawę w jednym!
Kompetencje jutra a edukacja STEM
„Laboratoria Przyszłości” to projekt realizowany dzięki Ministerstwu Edukacji Narodowej, który wspiera rozwijanie kompetencji przyszłości wśród dzieci i młodzieży. Kluczowa jest w tym projekcie edukacja w przedmiotach STEM (Science = Nauka / Technology = Technologia / Engineering = Inżynieria / Mathematics = Matematyka), dzięki czemu młode osoby mają szanse na zdobycie ważnych umiejętności, które pozwolą im pracować w kluczowych obszarach dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa.
Już szkoła podstawowa przygotowuje dzieci i młodzież do obrania przyszłościowych kierunków i rozwijania ważnych kompetencji jutra. Także rodzice i opiekunowie mogą włączyć się i motywować szkolniaków do edukacji w obszarach technologii, matematyki czy robotyki. Ważne jest zachęcanie do nauki przedmiotów STEM dziewcząt i chłopców, aby widzieli w tym obszarze swoją przyszłość.
Więcej informacji, jak istotna jest edukacja STEM oraz jak w warunkach domowych zachęcać najmłodszych do poznawania świata nauki dostępnych jest w poniższych artykułach:
https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/edukacja-stem
https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/domowe-eksperymenty-dla-dzieci
Na zajęciach informatyki uczniowie klasy VII projektowali dla swoich kolegów, koleżanek z klasy VIII w aplikacji Tinkercad breloki z pozytywnym przesłaniem na tegorocznym egzaminie ósmoklasisty 2024 r.
Na zajęciach informatyki uczniowie klasy 1 pracowali z klockami LEGO Education oraz specjalną aplikacją SPIKE, łącząc zabawę z nauką. Dzięki temu rozwijali logiczne myślenie, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. To pierwsze kroki w świecie programowania, które sprawiają dzieciom mnóstwo radości!
W ramach projektu Laboratorium Przyszłości również przedszkolaki miały okazję skorzystać z zestawów Google VR. Dzięki goglom vr dzieci mogły eksplorować wirtualne światy i doświadczać interaktywnych przygód w trójwymiarowej rzeczywistości. Zbadały układ słoneczny, życie dinozaurów oraz podwodny świat
To fascynujące doświadczenie pozwoliło najmłodszym na rozwijanie wyobraźni, zdobywanie nowej wiedzy oraz stymulację sensoryczną poprzez nowoczesne narzędzia technologiczne.
Pierwsze kroki z drukiem 3D
W klasie ósmej na lekcji informatyki uczniowie zajmowali się projektowaniem modeli 3D oraz ich drukowaniem. Swoje prace tworzyli oraz projektowali w aplikacji Tinkercard a następnie przechodzili przez proces przygotowania plików do druku. Ta praktyczna lekcja pozwoliła im na zdobycie cennego doświadczenia w dziedzinie technologii, która ma coraz większe znaczenie w wielu dziedzinach życia.
Zaprojektowanie i wydrukowanie na drukarce 3D pamiątkowych breloków na Zakończenie Przedszkola dla grupy ,,Smerfów” i ,,Bystrzaków”
Podczas zajęć dodatkowych, uczniowie klas I-III mieli możliwość doskonalenia umiejętności kodowania i dekodowania informacji, a także rozwijania wiedzy z zakresu programowania. Niezbędnym narzędziem do tego rodzaju działań stała się wirtualna mata do kodowania oraz aplikacja Scratch. Nie ulega wątpliwości, iż zdobyte podczas wspólnych zabaw umiejętności będą wspaniałym wstępem do dalszego rozwoju kompetencji cyfrowo-informatycznych.
Zabawy badawcze z zestawem „BOSON Science Kit”, umożliwiły naszym podopiecznym stworzenie narzędzi do przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych. Tego dnia, nasza aktywność skupiła się wokół mierzenia tętna, sprawdzania PH roztworów, a także przewodnictwa prądu elektrycznego. Bez wątpienia, dzień ten wzbogacił wiedzę uczniów o nowe ciekawe wiadomości i rozbudził ich ciekawość poznawczą.
Nasze przedszkolaki, podczas zgłębiania wiedzy dotyczącej kosmosu, chętnie skorzystały z możliwości zapoznania się z działaniem okularów VR BoboVR Z4. Najmłodsi podziwiali kulę ziemską, kratery księżyca oraz stację badawczą. Była to niewątpliwie bardzo atrakcyjna i innowacyjna część zajęć.
Nasza drukarka 3D przed świętami pracowała na pełnych obrotach. Dzięki niej mogliśmy stworzyć różne pamiątkowe prezenty dla nauczycieli z okazji Świąt Bożonarodzeniowych. Uczniowie pomagali wybierać wzory i za każdym razem mówili jak to długo się drukuje… efekty na zdjęciach.
Nasza szkoła również została wyposażona w profesjonalny sprzęt do nagrywania obrazu i dźwięku i już wiele uroczystości i nie tylko zostało nagranych tym sprzętem czyli przenośną kamerą cyfrową z aparatem. Efekty można zobaczyć w zakładce……..
Rok szkolny 2021/2022
Do naszej szkoły dotarła już drukarka 3D zakupiona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Jest ona wykorzystywana w procesie dydaktycznym.
Klasa III nabywa jeszcze więcej umiejętności z programowania dzięki zestawom klocków Lego Spike oto ich zbudowane zestawy – ,,Skoczek” i ,,Napraw usterkę”. Poniżej film…..
Uczniowie klas 6 i 7 również zaczęli przygodę z klockami LEGO® Education SPIKE™ Prime. Zbudowali i zaprogramowali – tancerza Breakdance poniżej film…
W ramach projektu #Laboratoria przyszłości# nasza szkoła zakupiła dwa zestawy LEGO® Education SPIKE™ Prime. SPIKE Prime łączy kolorowe elementy konstrukcyjne LEGO, łatwy w obsłudze sprzęt oraz intuicyjne środowisko kodowania typu przeciągnij i upuść oparte na języku Scratch. To doskonały sposób na zaangażowanie uczniów w ciekawą zabawę, która jest okazją do nauki, rozwijania umiejętności myślenia krytycznego i rozwiązywania złożonych problemów o różnym stopniu trudności. Klasa 3 jako pierwsza zaczęła naukę przez zabawę z zestawem LEGO® Education SPIKE™ Prime.
O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.













































































































































































